Som en del af Naturfredningsforeningens landsdækkende affaldsindsamling er de tre organisationer igen i år gået sammen om at sætte spot på naturområdet ved lergravssøerne. Sidste år samlede omkring 80 Nivåborgere ikke mindre end 750 kg affald i og omkring lergravene. Så meget bliver det forhåbentligt ikke til i år, siger Niels Hald fra Naturfredningsforeningen, men vi kan se, at der stadig ligger meget papir og plastik. Det er blevet ekstra synligt, nu hvor en del af bevoksningen vest for den gamle put-and-take sø er fjernet.
Efter affaldsindsamlingen vil der være gratis frokost tilberedt over bål, og de lokale FDFere vil sørge for aktiviteter for store og små, fortæller Frederik Gehrke fra Nivå Nu. Så der er lagt på bålet til en hyggelig dag for børn og voksne, hvor man kan være med til at gøre noget godt for sit lokalområde og samtidig få en rigtig god oplevelse sammen med naboerne.
Affaldsindsamlingen er en god anledning til at se nærmere på området, som kommunen ønsker at åbne op samtidigt med, at man så vidt det er muligt bevarer den værdifulde og lidt vildsomme natur, der har indfundet sig, efter at lergravningen hørte op for snart mange år siden. Projektet skal sikre, at de mange borgere i Nivå og Niverød, og måske især børnefamilierne, får et mødested med mulighed for aktiviteter af forskellig slags lige uden for døren, forklarer Monica John fra Lergravsforeningen. På dagen kan man høre mere om planerne, og der vil stadig være mulighed for at komme med gode idéer.
Alle er velkomne, og man skal bare møde op kl. 10 på engen nord for den tidligere put-and-take sø (græsarealet overfor Poppelhøj). Husk arbejdshandsker 

Program:
10:00-11:30 Affaldsindssamling
11:30-13:00 Frokost
11:30-13:00 Aktiviteter med FDFerne

For yderligere information kan man kontakte:
Niels Hald, Danmarks Naturfredningsforening, tlf. 49 14 61 60
Frederik Gehrke, Nivå Nu, tlf. 21 51 75 55